Zaufajnie... bo bezpiecznie, czyli komiksowa odsłona Dróg Zaufania

2013-05-16

Zaufajnie... bo bezpiecznie, czyli komiksowa odsłona Dróg Zaufania

Młodzi mają swój styl i język, wzorowany na popularnych filmach, komiksach, a przede wszystkim - Internecie. Często ich słownictwo odbiega od języka literackiego, stając się niezrozumiałe dla starszego pokolenia. Z kolei nastolatkowie niechętnie wysłuchują nacechowanych dydaktyzmem pouczeń, które można porównać do rzucania grochu o ścianę. Do młodych najszybciej trafia się ich własnym językiem. Pod kątem takich właśnie odbiorców zbudowana jest najnowsza kampania programu Drogi Zaufania.

Już samo jej hasło mówi samo za siebie. „Zaufajne Drogi" - to pozornie błędne określenie łączy w sobie wspomnianą stylistykę młodzieżową (od słowa: fajne) z założeniami kampanii, zgodnie z którymi drogowcy uczulają kierowców na zachowanie bezpieczeństwa na drodze, jednocześnie tworząc ku temu coraz lepsze warunki.

Dlaczego ta grupa jest tak ważna w kampanii?
Otóż według danych Komendy Głównej Policji za rok 2012 największą liczbę sprawców wypadków wśród kierujących, zanotowano w przedziale wiekowym 25 - 39 lat. Spowodowali oni 10 192 wypadki (33,8 proc. wypadków wśród kierujących), w których zginęły 853 osoby, a 13 157 osób zostało rannych. Dużą liczbę wypadków spowodowali młodzi kierowcy w wieku 18-24 lata - 6 526, czyli 21,6 proc. wypadków powstałych z winy kierujących. Zginęło w nich 626 osób, a 9 206 zostało rannych. Aż w ponad 40 procentach przyczyną tych wypadków było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Czyli jest to grupa osób, którą cechuje brak doświadczenia i umiejętności w kierowaniu pojazdami oraz duża skłonność do brawury i ryzyka.

Czy jednak użytkownik szos w wieku 15-30 lat zwróci uwagę na informacje przekazywane w tradycyjnej formie?
Jeden tak, drugi nie. Na pewno jednak większe szanse na dotarcie do jego świadomości ma przekaz językiem jego pokolenia, który może usłyszeć w filmach animowanych, przeczytać w komiksach i którym porozumiewa się ze swoim rówieśnikiem. Stąd w przygotowanych już kreskówkach takie zwroty jak „No weź go łyknij go" (wyprzedź), „Kaszel zawsze daje w lewo i to bez migacza" (Maluch zawsze skręca w lewo i to bez kierunkowskazu) czy „Kumasz w ogóle, o co biega na drodze?" (Rozumiesz w ogóle, o co chodzi na drodze). Pewne jest, że młodzi kumają, o co biega w komiksach... A własnie do młodzieżowej grupy docelowej dostosowana jest estetyka graficzna kampanii. Budzi skojarzenia ze współczesnymi „niegrzecznymi" serialami animowanymi (np. „Włatcy móch"). Rockowy podkład muzyczny - riffy gitarowe mogą stać się znakiem rozpoznawczym kampanii.

Generalnie - mniej ofiar
„Drogi zaufania - program ochrony życia i zdrowia ludzi na drogach krajowych" zakłada realizację społecznej kampanii komunikacyjnej adresowanej do użytkowników dróg krajowych, której celem jest wypracowanie postawy partnerstwa w ruchu drogowym. Jego celem strategicznym jest radykalne zmniejszenie liczby śmiertelnych ofiar wypadków na drogach krajowych. Program realizowany jest przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad od 2007 roku. Łaczy działania inżynieryjne z komunikacją społeczną i edukacją. Celem działań edukacyjno-informacyjnych jest wypracowanie wśród kierowców, pasażerów, rowerzystów oraz pieszych nawyku dbałości o bezpieczeństwo drogowe. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi kampanię komunikacyjną wykorzystującą różnego rodzaju, także niestandardowe, metody dotarcia do odbiorców. Za takie właśnie - odważne, nieszablonowe, twórcze - a co najwazniejsze - skuteczne metody działania GDDKiA zebrała laury w najbardziej prestiżowych konkursach świata reklamy w dziedzinie kreacji kampanii społecznych (zobacz linki poniżej).
W 2010 r. „Drogi zaufania - program ochrony życia i zdrowia ludzi na drogach krajowych" uzyskał współfinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) na realizację społecznej kampanii komunikacyjnej podnoszącej świadomość w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Projekt otrzymał dofinansowanie w ramach działania 8.1 Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego, Program Ochrona i Środowisko.

Zobacz także:
http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/9228/kolejna-nagroda-dla-drog-zaufania
http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/8289/zlote-orly-dla-kampanii-generalnej-dyrekcji-drog-krajowych-i-autostrad---drogi-zaufania
http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/9435/juz-czwarta-nagroda-trafila-do-gddkia-za-zeszloroczna-kampanie-informacyjno-edukacyjna-programu-drogi-zaufania
http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/9136/kreatura-2011-dla-gddkia

www.drogizaufania.pl, projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską,
ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.