Notice: Trying to get property of non-object in /home/drogizaufa/domains/drogizaufania.pl/public_html/library/My/HeadFiles/Reader.php on line 78

Notice: Trying to get property of non-object in /home/drogizaufa/domains/drogizaufania.pl/public_html/library/My/HeadFiles/Reader.php on line 103
Drogi zaufania


Talizmany nie pomogą, zaufanie - tak

2013-09-30

Talizmany nie pomogą, zaufanie - tak

Zbyt szybka jazda to najczęstsza przyczyna wypadków drogowych. Ileż to razy komunikat: „kierowca nie dostosował prędkości do warunków" określał przyczynę wypadku. Na zbyt ciężką nogę nie pomogą żadne talizmany. Żeby odgonić nieszczęścia wystarczy zaufać znakom na drodze. Zwolnić, by bezpiecznie dojechać do celu.

Prędkość powinna być bezpieczna - o to biega na drodze. W żartobliwej formie demonstrują to bohaterowie komiksu „Zaufajne drogi". Drogowy zawadiaka ma pod ręką cały arsenał talizmanów - zajęcza łapkę, oczy pająka... W zanadrzu pewnie płytę cd do zakłócenia sygnałów radaru. Jego kumpel jest sceptyczny: nie o to biega na drodze. Lektor dopowiada: żeby odgonić nieszczęścia, lepiej zaufać drodze. Lepiej też zaprosić Państwa do obejrzenia tego półminutowego filmiku niż dalej opisywać. Zapraszamy na stronę www.drogizaufania.pl

Skłonni do ryzyka
Bohaterowie komiksu mówią slangiem (Kumasz w ogóle, o co biega na drodze?), który może wywołać uśmiech, ale „biega" o rzecz jak najbardziej poważną: bezpieczeństwo na drodze.
Otóż według danych Komendy Głównej Policji za rok 2012 dużą liczbę wypadków spowodowali młodzi kierowcy w wieku 18 - 24 lata. Co piaty wypadek na naszych drogach powoduje młody, niedoświadczony kierowca. W 2012 roku zginęło w nich 626 osób, a 9 206 zostało rannych. Do 40 procent tych wypadków nie doszłoby, gdyby kierowcy nie cisnęli pedału gazu. Za duża skłonność do brawury i ryzyka, za mało rozwagi i doświadczenia...

Dotrzeć do wyobraźni
Tytułowe talizmany niewiele tu poradzą. Natomiast odwołanie do wyobraźni kierowców przy jednoczesnym stosowaniu rozwiązań inżynieryjnych poprawiających bezpieczeństwo - tak. Młodzi ludzie za kierownicą niechętnie wysłuchują nacechowanych dydaktyzmem pouczeń, które można porównać do rzucania grochu o ścianę. Do młodych najszybciej trafia się ich własnym językiem. Pod kątem takich właśnie odbiorców zbudowana jest najnowsza kampania programu Drogi Zaufania.

Działania inżynieryjne
Oczywiście liczne rozwiązania inżynieryjne poprawiające bezpieczeństwo, ograniczające prędkość jazdy służą nie tylko młodym, mniej doświadczonym kierowcom, ale wszystkim uczestnikom ruchu drogowego. Dlatego na drogach krajowych trwa:
- budowa rond (w tym rond turbinowych),
- przebudowa skrzyżowań w celu uzyskania ich większej dostrzegalności, widoczności, przejezdności, zmniejszenia liczby punktów kolizji (poprzez przekształcenie skrzyżowania do formy o mniejszej liczbie wlotów)
- wydzielanie na skrzyżowaniach odrębnej relacji dla skrętu w lewo
- wyznaczanie pasów wielofunkcyjnych, służących do skrętu w lewo
- dostosowanie istniejących dróg do przekroju 2+1 (trzy pasy ruchu) pozwalających
na bezpieczne wyprzedzanie
Z myślą o wygodzie i bezpieczeństwie pieszych i rowerzystów budowane i montowane są:
- chodniki
- azyle
- ścieżki rowerowe
- bariery ochronne i ogrodzenia segmentowe separujące ruch pieszy od samochodowego
- kładki
- przejścia z sygnalizacją świetlną

Kumple z komiksu partnerami w kampanii
Komiksy z serii „Zaufajne drogi" są elementem tegorocznej odsłony programu Drogi zaufania. To program ochrony życia i zdrowia ludzi na drogach krajowych. Zakłada realizację społecznej kampanii komunikacyjnej adresowanej do użytkowników dróg krajowych. Jej celem jest wypracowanie postawy partnerstwa w ruchu drogowym.
A celem strategicznym jest radykalne zmniejszenie liczby śmiertelnych ofiar wypadków na drogach krajowych. Program realizowany jest przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad od 2007 roku. Łączy działania inżynieryjne z komunikacją społeczną i edukacją.


 

www.drogizaufania.pl, projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską,
ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.